Sort weekend kan varsle om gode tider på markederne

Rasmus Pilegaard, seniorstrateg i PFA Asset Management.

Positive vaccinenyheder har de seneste uger skabt optur på markederne, hvor særligt det industritunge Dow Jones-indeks har nydt godt af udsigterne til en mere normal hverdag. Og den positive udvikling kan blive yderligere bekræftet i denne weekend, hvor den årlige forbrugsfest, Black Friday, løber af staben.

Det lyder måske lidt selvmodsigende, men den ’sorte weekend’, der her refereres til, er selvfølgelig den store shopping-weekend, som i USA følger den årlige Thanksgiving og indledes med Black Friday den 27. november. Netop denne særlige højtid for indkøbslysten er ofte et godt tegn på, hvordan det går med forbrugertilliden i de amerikanske hjem og den nationaløkonomiske sundhed i det hele taget. 

Comeback for udvalgte aktier  
Og kigger vi på finansmarkederne, så vil et godt Black Friday-salg kunne forstærke den positive udvikling, vi har set ovenpå de senere dagens opmuntrende vaccinenyheder. Det fortæller PFA’s seniorstrateg, Rasmus Pilegaard, som påpeger, at udsigterne til en mere normal hverdag særligt har været godt for de aktier, som er faldet mest i kurs som følge af de hårde samfundsnedlukninger.

”Det industritunge Dow Jones aktieindeks er steget med 13% i november, mens Euro Stoxx er steget med hele 18%. Hvis aktierne holder niveauet måneden ud, vil det blive det fjerde bedste november-afkast i Dow Jones siden 1896. Til sammenligning er Nasdaq kun stegt med 8%. Det har ikke været nogen overraskelse, at de mest udbombede aktiekurser havde mest at vinde ved en positiv overraskelse på vaccine-fronten. Denne rotation i markedet kan forsætte de kommende måneder, så længe vi med rimelig overbevisning kan se vaccinen bekæmpe smitten hen mod foråret,” siger PFA’s seniorstrateg.

Han hæfter sig desuden ved, at Nasdaq aktieindeks allerede er steget med 26% i år (i dkk), mens Dow Jones indekset og det europæiske Stoxx50 stadig er hhv. 1% og knap 7% lavere end ved årets start.

Mulighed for ketchupeffekt
Rasmus Pilegaard forventer, at online-salget igen år vil slå nye rekorder, da omkring 37 pct. af alle amerikanere stadig arbejder hjemme, og der i øjeblikket er smittestigninger i mange stater.

Mens det øgede smittetryk vil styrke online-handlen, så forventer han til gengæld ikke, at det vil begrænse købelysten hos de amerikanske forbrugere, da de positive vaccineudsigter hjælper til at fjerne den værste usikkerhed i husholdningsbudgetterne. Derfor vil vi snarere se en ketchupeffekt, i og med mange har penge tilbage på kistebunden efter et år, hvor forbruget har kørt på halvt blus, og hvor den amerikanske regering samtidig har holdt liv i privatøkonomien gennem forhøjede dagpenge og hjælpepakker.

Stærk vækstår i vente
Selvom vaccineudsigterne har givet lys for enden af tunnelen, så er vi som sagt langt fra ude endnu. De seneste uger er smittetrykket steget voldsomt i USA, som hver dag slår nye rekorder i indlæggelser. I Europa er smittetrykket aftagende, og det viser, at vi gennem nedlukninger kan bremse virussen. Behovet for nedlukninger har givet vækstopbremsninger i Europa og ventes også at gøre det i USA, men indtil videre bekymrer det ikke aktiemarkederne, som har fortsat fremgangen siden de store dyk i marts og april.

”De økonomiske tilbageslag er i stor udstrækning inddiskonteret i markederne, som samtidig har blikket fast rettet mod fremtiden. Og her er der altså kommet lys for enden af tunnelen. Flere vacciner har nu vist sig effektive og er næsten klar til at blive rullet ud, og i USA er der efterhånden skabt ro om præsidentskiftet. Fremadrettet er der således mange ting, som kan løfte stemningen både blandt forbrugere og virksomheder og danne afsæt for, at 2021 bliver et stærkt vækstår,” siger Rasmus Pliegaard.

Han påpeger til sidst, at finanspolisk og pengepolitik også i 2021 kommer til at spille en nøglerolle og i vid udstrækning være afgørende for, hvor hurtigt den globale økonomi kommer tilbage på ret kurs.